חדשות

מאות רופאים דורשים ביטוח בריאות ממלכתי לפליטים ולמבקשי מקלט

תקנות בריאות חדשות מבקשות להחריג פליטים בני 65-18 מקבלת שירותים רפואיים ציבוריים | "ללא תיקון מיידי של התקנות", מתריעים הרופאים בפנייה לשר הבריאות, "הפליטים יהיו בסכנת חיים"

טיפול רפואי בפליטים בישראל. צילום: אורי לנץ/ פלאש 90

יותר מ-600 רופאים ועובדי מקצועות הרפואה במערכת הבריאות הציבורית פנו לשר הבריאות אוריאל בוסו בבקשה לאפשר לפליטים ולמבקשי מקלט להיכלל בביטוח הבריאות הממלכתי ולא להשאירם ללא שירותי בריאות. "ללא תיקון מיידי של תקנות הבריאות החדשות, פליטים יהיו בסכנת חיים ממשית", נכתב.

הפנייה לשר מצטרפת לפנייה קודמת בנושא של ארגונים חברתיים, ובהם עמותת רופאים לזכויות אדם, שמבקשת להבטיח את הטיפול הבריאותי לאוכלוסיות אלו על רקע פרסום טיוטת התקנות שפרסם משרד הבריאות שנועדה להסדיר ביטוח בריאות למבקשי מקלט החיים בישראל, שאינם בני הרחקה, זאת אחרי שנים של הדרה והזנחה.

הרופאים סבורים כי בפועל התקנות מחמירות את המצב למרבית האזרחים הזרים השוהים בישראל כחוק. כך, בני 18-65 מוחרגים באופן גורף וקטגורי מההסדר וייאלצו להמשיך להיתלות בביטוחים פרטיים, שמלכתחילה אינם תואמים את צרכיהם. בנוסף, ילדים להורים שאינם תושבים לא נכללים בסדר החדש. זאת, בשל ביטולו דה-פקטו של "הסדר מאוחדת", שאפשר לאוכלוסיה זו שירותי בריאות ב-20 השנים האחרונות.

לבסוף, אלפי פליטים אוקראינים, בני 60-65, שכיום נהנים מהסדר ייחודי המעניק להם שירותי בריאות ללא תלות בגיל, יאבדו שוב, כמעט ללא התרעה, את נגישותם לשירותי הבריאות - טיפולים אונקולוגיים יופסקו, ניתוחים יבוטלו, מטופלים לא יקבלו חידושי תרופות ופליטים קשישים ימצאו את עצמם בסכנת חיים ממשית.

"אנו, צוותי הרפואה, פוגשים מטופלים אלה באופן יומיומי במסגרת תפקידנו בבתי החולים או במרפאות. כרופאות ורופאים, כאנשי סיעוד ובריאות וכעובדות סוציאליות, לא נוכל לעמוד מנגד כשחייהם, שלמות גופם ונפשם של מטופלינו מוטלים על הכף", נכתב בפנייה.

החתומים על הפנייה קוראים לשר הבריאות לגבש לאלתר תיקונים מהותיים בתקנות, שיספקו מענה רפואי בר קיימא לאוכלוסיה זו ויאפשרו להם לממש את זכותם לבריאות ולקיום בכבוד. לדבריהם, "התקנות המוצעות מחטיאות את אחת ממטרותיו העיקריות והבסיסיות מלכתחילה של ההסדר החדש, וללא תיקון מיידי ומקיף, תקנות אלו יובילו להידרדרות בריאותית שלצערנו תהיה מהירה, וכואבת".

במקביל, לאחרונה הורה בג"ץ למדינה להשיב מדוע לא תמשיך לספק שירותי בריאות לפליטי מלחמה מאוקראינה בעקבות עתירה המתייחסת ספציפית לפליטי המלחמה באוקראינה השוהים בישראל ושהטיפולים בהם הופסקו בשל התקנות.

נושאים קשורים:  פליטים,  מבקשי מקלט,  רופאים לזכוות אדם,  תקנות בריאות,  שירותים רפואיים,  שר הבריאות אוריאל בוסו,  חדשות
תגובות